Wie zijn de huidige klanten en waar zitten toekomstige klanten? Wie zijn de concurrenten en hoe doen zij het? Waar liggen de groeikansen en hoe kunnen deze worden verzilverd? Antwoorden op deze vragen zijn de pionnen op het marketing schaakboord. Wij beschrijven alles in een heldere marketingaanpak inclusief concrete acties voor een succesvolle uitvoer.
Wie zijn de huidige klanten en waar zitten toekomstige klanten? Wie zijn de concurrenten en hoe doen zij het? Waar liggen de groeikansen en hoe kunnen deze worden verzilverd? Antwoorden op deze vragen zijn de pionnen op het marketing schaakboord. Wij beschrijven alles in een heldere marketingaanpak inclusief concrete acties voor een succesvolle uitvoer.
Klik op het vraagteken
voor meer informatie!
TERUG
Vastleggen van doelen en ambities van de marketingaanpak.
De formulering van een aantal ambitieuze en realistische doelen binnen de marketingaanpak, geeft richting bij het maken van keuzes en het stellen van prioriteiten in de uitvoer.
Voorbeelden van doelstellingen:
- Rendement-/omzetdoelen (bijvoorbeeld: rendement enomzet afgezet t.o.v. voorliggende jaren)
- Rendement uit de marketingaanpak (bijvoorbeeld: aantalklanten, de duur van de klantrelaties, besteding per klant)
- Doelen van klantcommunicatie (bijvoorbeeld: aantalklantreferenties op de websites, aantal inschrijvingen op nieuwsbrief, aantal referrals)
1
Inzichtelijk maken van de huidige en toekomstige doelgroepen
Welke doelgroepen helpen het best om de beschreven doelen te realiseren? Voldoen de bestaande doelgroepen of hebben wij nieuwe doelgroepen nodig? Indien we nieuwe doelgroepen nodig hebben, hoe zien deze nieuwe doelgroepen er dan uit?
Acties om huidige en nieuwe doelgroepen te formuleren:
- In kaart brengen hoe het huidige klantenbestand eruitziet en segmenteren van huidige klanten per doelgroep.
- De kenmerken van de huidige doelgroep beschrijven en inkaart brengen van ‘look-a-like doelgroepen’ (zoals: aantal,omzetpotentieel).
- Prioriteren van doelgroepen aan de hand van de meestkansrijke nieuwe doelgroepen.
2
In kaart brengen en analyseren wat de doelgroepen beweegt om te (blijven) kopen en welke mogelijke nieuwe oplossingen de klant zoekt.
Wat zijn de onderliggende behoeftes die met het kopen van oplossingen door klanten worden gerealiseerd? Welke plek hebben de oplossingen in de (productie)keten bij de klant? En hoe belangrijk zijn de oplossingen voor de klanten?
- Inzichtelijk maken wat de belangrijkste beweegreden zijn voor huidige klanten om te kopen.
- In kaart brengen of er toepassingen ontbreken in huidige oplossingen aanbod en hoe belangrijk die eventueel ontbrekende toepassingen zijn voor klanten.
- Vergaren van suggesties / ideeën over nieuwe
oplossingen die de klant eenvoudig kan inzetten / gebruiken.
- Inventariseren of dergelijke nieuwe oplossingen metbestaande leveranciers / partners zijn te realiseren of dat er wellicht andereleveranciers nodig voor zijn.
3
Beschrijven hoe het concurrentielandschap er uitziet (kwantitatief en kwalitatief en waar
de groeikansen liggen.
Wie zijn op de huidige markten de concurrent? Wat zijn de sterktes en zwaktes ten opzichte van deze concurrenten? Welke mogelijkheden zijn er met de bestaande oplossingen en capaciteiten om van deze concurrentie te winnen?
- In kaart brengen concurrentielandschap en gegevens over de concurrentie (financiëlegegevens, omvang en organisatie, groeiontwikkeling, oplossingsportfolio).
- Opstellen uitgebreide SWOT-analyse.
4
Inzichtelijk maken wat de doelgroepen en andere relevante belanghebbenden verwachten van het bedrijfsmerk.
Het bedrijfsmerk en de merkuitingen moeten een belangrijke bijdrage leveren aan het
genereren van aandacht voor de aangeboden oplossingen. Het merk moet vertrouwen
uitstralen bij het kopen en gebruiken van de oplossingen en zorg voor een bereidheid een lange termijn relatie aan te gaan.
- In kaart brengen waar het merk voor staat.
- Beschrijven waarom klanten het merk waarderen en wat zij eventueel missen.
- Beschrijven welke eigenschappen en values zijnverbonden met het merk en hoe dit zich verhoudt met de concurrentie.
- Beschrijven wat er nodig is (mensen en middelen) om ervoor te zorgen dat het merk juist en blijvend wordt uitgedragen.
5
Weergeven op welke wijze de merk-boodschap het best bij de doelgroep kan worden gebracht.
Aan de hand van inzicht in de huidige doelgroep en de eventuele nieuwe doelgroepen en hun behoeftes, de communicatie beschrijven en de meeste effectieve kanalen bepalen.
Acties om de communicatie en de kanaalkeuzes te bepalen en de uitvoer testarten:
- Bepalen welk soort content aansluit op de (zoek)vraagvan de klant.
- De uitkomst van deze inventarisatie (vorige punt),onderverdelen per fase in klantenproces (bewustzijn, overweging, aankoop, levering en loyaliteit).
- In kaart brengen welke kanalen er ter beschikking zijnom de content bij de huidige en nieuwe klanten te krijgen.
- Prioriteren vancommunicatiekanalen, bepalen kanaalkeuzes en uitvoerkalender maken.
6